2017 – Atelierele de filosofie

De când ne știm, avem cu toții multe întrebări, unele la care nu am găsit răspuns deși am tot căutat. Haideți la atelierele de filosofie să găsim și mai multe! Să le întoarcem pe toate fețele și să auzim ce fel de întrebări își pun cei din jur, să căutăm răspunsuri și să vedem dacă întrebările noastre au sens și ce fel de sens. Pentru că a te întreba înseamnă a filosofa.

Asociația noastră vă prezintă câteva teme din cele mai diverse ce pot fi adaptate grupurilor de copii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani.

 

Tema 1: Mă întreb dacă noi suntem curajoși

Cu toții avem frici, dar ascultându-le pe ale celorlalți vom prinde puțin curaj să vorbim și despre ale noastre. În cadrul acestui atelier, copiii vor asculta una dintre celebrele povești cu broscoi a lui Arnold Lobel, urmând ca după aceea fiecare detaliu legat de frici să fie investigat și explorat într-un mod ludic și prietenos. La partea practică a atelierului, fiecare copil va realiza o carte în care va ascunde frici, va căuta antidot pentru fiecare în parte, își va povesti propriile experiențe și se va amuza.

 

Tema 2: Ce mă face să fiu eu?

Această temă are ca punct de plecare un fragment din povestea Vrăjitorul din Oz de Frank Baum care ne va face să reflectăm împreună la legătura dintre corp și suflet, să ne întrebăm despre inimă și creier, să căutăm răspunsuri la întrebări surprinzătoare sau să ne imaginăm noi întrebări despre a simți și a gândi.
Tema acestui atelier de filosofie este legată de importanța minții și sufletului, a unirii dintre ele, cu o dezbatere despre ce ne definește personalitatea și cum de rămânem aceleași persoane chiar și după ce creștem și ne schimbăm înfățișarea. În cadrul atelierului copii vor realiza o cărticică pop-up despre ceea ce ne face să fim noi. 

 

Tema 3: Cu alte cuvinte

Cu alte cuvinte vom vorbi despre cuvintele fără de care nu suntem obișnuiți să ne exprimăm.

Astăzi Andrei a spus:
– Sânziana nu vorbește niciodată. Poate că nici nu există de-adevăratelea!
Uite, așa se vede cât de mult greșește el! S-ar putea să nu vorbesc mult, dar gândesc tot timpul!

Vom vorbi despre puterea cuvintelor, despre relația lor cu gesturile și cu gândirea, despre cuvinte frumoase și cuvinte care provoacă teamă sau despre cât de importante sunt ele.
Pretextul discuției noastre va fi nuvela Sânziana, de Mattew Lipman, una dintre primele cărți de filosofie scrise special pentru copii și tradusă în limba română în anul 1993. Discuția va fi completată de diverse jocuri și activități în care cuvintele sau lipsa lor vor fi principalele protagoniste. De asemenea, la finalul atelierului, fiecare copil va inventa propriul limbaj folosindu-se de litere, semne, pictograme sau desene mai elaborate.

 

Tema 4: Ce primesc și ce dau

 

Această temă este mai ales despre natură, despre locul nostru în ea, despre responsabilitate și despre viață.

Pornind de la o povestea “Copacul cel darnic” de Shel Silverstein vom iniția o discuție unde vom întoarce pe toate fețele relația noastră cu natura, cu prietenii și cu noi. La finalul atelierului vom continua într-un mod practic discuția, manufacturând urme din hârtie ale temei propuse.

 

Tema 5: Da’DeCe poezie?

Pornind de la lectura cărții pentru copii Frederick, de Leo Lionni discuția va merge spre rolul fiecărei meserii în comunitate, spre ceea ce le place copiilor să facă, spre meseriile care implică și arta, respectiv poezia, spre necesitatea practicării artei în societate. Copiii vor scrie poezii în stilul Dada, vor asculta poezie veche versus poezie contemporană și pornind de la un scurt colaj de muzică contemporană românească se vor întreba despre rolul poeziei în arta de bună calitate. La partea practică a atelierului, copiii vor realiza o cutie interactivă a nevoilor pe care o pot propune ulterior ca joc și membrilor propriei familii acasă.

 

În luna noiembrie a anului 2014 am început seria de ateliere de filosofie pentru copii. Ne-am propus prin aceste ateliere să îi încurajăm pe copii să își pună și mai multe întrebări decât își pun de obicei, să fie mai liberi în a se exprima și mai critici în a judeca, dar și mai răbdători în a asculta și mai toleranți în a accepta alte opinii. Am pornit la drum de la metode educative inventate de doi profesori americani, Mattew Lipman și Thomas E. Wartenberg, care au creat conceptul de filosofie pentru copii și apoi l-au implementat cu succes în mai multe școli din Statele Unite ale Americii. În cadrul atelierelor am avut de fiecare dată ca punct de plecare texte din literatura pentru copii, cum sunt Sânziana de Mattew Lipman, Vrăjitorul din Oz de Frank Baum, Copacul cel darnic de Shel Silverstein sau Broscoii de Arnold Lobel.

 

 

Acest program educativ se adresează școlilor, conceptul fiind adaptat diverselor grupe de vârstă cu care se lucrează. Atelierele se pot desfășura la sediul școlilor, cu un grup de minimum 10 de copii și maximum 20 de copii. Fiecare atelier durează între o oră și o oră și jumătate. Rezervările se fac la adresa gradinite@asociatiadadece.ro sau la telefonul 0722 482 080.

 

Contribuție de participare:

  • 20 lei/copil pentru grupuri de până în 15 copii;
  • 15 lei/copil pentru grupuri de peste 15 copii.

 

 

Formular rezervare

Va rugam sa ne contactati pentru rezervare: